Naturbaserede trivselsforløb

Mit naturarbejde er tilrettelagt for efterskoleelever – for bedre trivsel, mere glæde, bedre mental sundhed. Målgruppen for mine forløb er ret bred, da udgangspunktet er trivsel og ikke nødvendigvis en diagnose. Forløbene kan være gavnlige ift. hjemve, lavt selvværd, tristhed og modløshed, angst, depression, sorg, at finde sig til rette i det sociale liv og andet, der påvirker trivslen negativt hos den enkelte.

Jeg arbejder med rammer og indhold, som fortalt i det følgende:

Sessionerne med eleverne er sat til 3 timers varighed. Forskningen viser, at det er nødvendigt med mindst 120 minutter ude i naturen for at få den gavnlige effekt og eftersom turene altid indebærer lidt transporttid, så er 3 timer optimalt. Forløbene tager udgangspunkt i én session om ugen i det antal uger, der vurderes nødvendigt for den enkelte, men gerne mindst 4 uger.

Gennem det enkelte forløb ønsker jeg, at den unge får endnu flere redskaber til at håndtere sin egen situation, og som udgangspunkt foregår forløbet i grupper á 4 elever, fordi jeg ønsker, at de får opbygget små fællesskaber til at støtte hinanden i den proces.

“Jeg kan klart mærke en kæmpe forskel, når jeg har været i skoven, jeg føler mig mere taknemmelig og ser ting mere positive end før jeg kom, nogle gange har humøret heller ikke været på toppen men efter sådan en tur bliver tingene meget bedre.”

Naturen giver hjælp til selvhjælp

Jeg underviser i naturens sundhedsfremmende potentialer, yogafilosofi, meditation, årstidsfejringer, betydningen af tanker og følelser samt skriveøvelser til at støtte dette. Jeg arbejder altid ud fra NBMC-metoden (se senere), herunder nærværsøvelser og andre aktiviteter, som fremmer kontakten til naturen omkring og i den unge. Igennem den undervisning kan den unge lande et sted, hvor den unge oplever mere overskud og bedre kan navigere i den måde, hvorpå han/hun forholder sig til virkeligheden.

De øvelser og skriveøvelser, vi laver sammen, vil den unge kunne lave selv – eller sammen i deres lille gruppe – både under og efter forløbet, og derfor vil forløbet også være en hjælp til selvhjælp. Min intention er, at det vil udvikle den unges almene kundskaber og evner endnu mere i forhold til at mestre livet og dermed forbedre sine muligheder for at gennemføre skoleåret med større glæde og trivsel - bedre mental sundhed.

“Jeg elsker at være med på turene i skoven. Nogle gange kan det være lidt tungt at skulle afsted, men når først man er her, er det virkelig rart. Hvis ikke endnu bedre, når man har været afsted og kommer tilbage med fornyet energi.”

Med naturens hjælp at skabe jordforbindelse og dermed få bedre rodfæste og opnå større livsglæde, skridt for skridt.

Mine naturbaserede forløb kan tilpasses andre målgrupper og kontekster.

Kontakt mig endelig, hvis du kunne tænke dig et forløb i skoven, vil bruge mig til teambuilding, foredrag eller et andet dejligt arrangement.

Jeg arbejder ud fra Nature Body Mind Community-modellen

(natur krop psyke fællesskab) jf. ViNaturs grunduddannelse

Natur

Fordi mennesket oprindeligt og derfor grundlæggende er forbundet til naturen. At bruge naturen som rum er at bruge et kravløst rum, hvor vi nemmere kan restituere og føle os som en del af en helhed, opleve en forbundethed og mening. Fortællinger og konkrete øvelser, som fx stillegang er centrale her.

Krop

Fordi kroppen ER alle vores sanser og sanserne er adgang til forbundethed med os selv og naturen omkring os. At arbejde med sanserne i naturen, åbner sanserne og herigennem kan vi bedre være nærværende og passe bedre på os selv. Så kan vi finde den indre balance og få rodfæste. Aktiviteter til at skærpe sanserne er i fokus.

Psyke

Fordi vi kan arbejde med at skabe balance i det autonome nervesystem og derigennem lære at kende forskellen på at være sympatisk og parasympatisk aktiveret. At arbejde med fx åndedrætsøvelser er den mest direkte vej til den del af vores nervesystem, som sørger for restitution, hvile og dermed genopbygning af kroppen. Åndedrætsøvelser, som sagt, samt lege og opmærksomhedstræning/meditationer er værktøjerne.

Fællesskab

Fordi mennesket er et flokdyr og fordi vi føler os afslappede og trygge, hvis vi føler, at vi er en del af en velfungerende gruppe. At skabe fællesskaber i naturen har et stort potentiale, fordi hierakier og sociale barrierer bliver mindre tydelige eller ind imellem helt nedbrudt, når vi opholder os i naturlige miljøer. Legen og bålet spiller en central rolle samt det at dele oplevelser og erfaringer med hinanden.